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Concrete
Barbara Wüllenweber
Backside Grab, Skatepark Liege, Belgium, 1989
Vintage gelatin silver print
28 x 20,2 cm
© Barbara Wüllenweber, courtesy of Feroz Galerie

Concrete

A. Aubrey Bodine » Marcel Broodthaers » Chargesheimer » Sean Hemmerle » Jory Hull » Peter Keetman » Adolf Lazi » Herbert List » Lisette Model » Andrew Phelps » Albert Renger-Patzsch » August Sander » Elfriede Stegemeyer » Claude Tolmer » Barbara Wüllenweber » & others

Exhibition: 6 Dec 2013 – 17 Jan 2014

Fri 6 Dec 18:00 - 21:00

Feroz Galerie

Prinz-Albert-Str. 12
53113 Bonn
Tue-Fri 14-19

Galerie Julian Sander

Bonner Str. 82
50677 Köln

+49 (0)221-170 50 70


www.galeriejuliansander.de

Wed-Fri 10-18, Sat 12-16 + b.a.

Concrete
Adolf Lazi
Ball-Bearings, ca. 1936
Vintage gelatin silver print
22,9 x 16,8 cm
©Estate of Adolf Lazi, courtesy of Feroz Galerie

CONCRETE
Friday, 6 December 2013—Friday, 17 January 2014
Vernissage Friday, 6 December 2013

FEROZ Galerie is pleased to present the photography exhibition, CONCRETE. The title of this exhibition as a word represents both a mental position to view and think about the works as well as a designation of a physical material. Julian Sander, the owner of FEROZ Galerie uses the anxious spectrum of this word in the broadest sense as a concept for curating this exhibition.

The fact is that we live in a world of media, and we are constantly surrounded by contextualized visual information. The information presented to us in various contexts requires constant interpretation. As a result, only a part of the information is determined by the information itself. The rest of the meaning is produced by our own perceptions, and our ability to conceive hints, even if they are not very concrete.

This observation is both fascinating and terrifying at the same time. In the worst case, we are a society of information overload, and with such tools can be easily controlled. In order to keep things in perspective, it is important to keep a certain amount of distance. In a positive sense, these same contexts precisely highlight easily overlooked details that might otherwise be lost.

It is these facts that have encouraged Julian Sander to make CONCRETE, as a series of visual hurdles. The selections of individual works for the exhibition, and their placements have been chosen to deliberately push the attention of the viewer. Not necessarily to represent a different truth, but rather to draw attention to the possibilities presented by contextualization.

The great grandfather of the Galerist, the German photographer August Sander wrote the following in a photo album that he gave to his grandson Gerd Sander (Julian’s father) as a child:
Gott gibt uns die Nüsse, aber er bricht sie nicht auf – God gives us the nuts but does not crack them.
This quote from his great grandfather and its underlying request for us to think about things for ourselves has driven Julian Sander to realize his concept of CONCRETE. This exhibition includes work by the following artists; Barbara Wüllenweber, Andrew Phelps, Sean Hemmerle, Adolf Lazi, Lisette Model, August Sander, Herbert List, Chargesheimer, Aubrey Bodine, Jory Hull, and Claude Tolmer. Among other things, CONCRETE will be an encounter that prompts the viewer to relate their position in practice.

Concrete
Dennis Oppenheim
Mindtwist: A Portfolio of Burnt Out Thoughts:
Branded Mountain (1969)/Burnt Grass/Hillside Near Martinez, California, 1977
Chromogenic print
76,2 x 101,6 cm
©Estate of Dennis Oppenheim, courtesy of Feroz Galerie

CONCRETE

Freitag, 6. Dezember 2013 - Freitag, 17. Januar 2014
Vernissage: Freitag, 6. Dezember, 19-22 Uhr

Vom 6. Dezember 2013 bis zum 17. Januar 2014 zeigt die FEROZ Galerie in Bonn die Fotografieausstellung CONCRETE. Der Titel der Ausstellung CONCRETE als Wort stellt sowohl einen Entscheidungsstandpunkt als auch eine materielle Bezeichnung dar. Julian Sander, Inhaber der FEROZ Galerie, hat beide Bedeutungen im weitesten Sinne bedacht, als er das Konzept für diese Ausstellung erarbeitete.

Tatsache ist, dass wir die in einer Medienwelt leben und stetig von kontextualisierten, visuellen Informationen umgeben sind. Diese Kontexte bedingen im weitesten Sinne, wie wir eine Information auffassen. Das heißt, dass nur ein Teil der Bedeutung einer Information durch die Information an sich bestimmt ist. Der Rest entsteht in unserer Wahrnehmung und unserer Fähigkeit, eine Andeutung aufzufassen, auch wenn sie nicht konkret ausgesprochen wird.

Diese Beobachtung ist sowohl faszinierend als auch erschreckend zugleich. Im schlimmsten Fall werden wir als Gesellschaft der Überinformation mit derartigen Werkzeugen regelrecht steuerbar. Um den Überblick zu wahren, ist der nötige Abstand wichtig. Im positiven Sinne hingegen können eben durch jene Kontextualisierung Details hervorgehoben werden, die sonst verloren gehen können.

Es sind diese Tatsachen, die Herrn Sander dazu angeregt haben, CONCRETE als eine visuellen Hürdenlauf zu gestalten. Er setzt in dieser Ausstellung einzelne Bilder zusammen, um bewusst das Augenmerk des Betrachters zu forcieren. Nicht unbedingt, um eine andere Wahrheit darzustellen, sondern vielmehr um auf die Möglichkeiten der Kontextualisierung aufmerksam zu machen.

Der Urgroßvater des Galeristen, der deutsche Fotograf August Sander, hat in einem Fotoalbum, das er seinem Enkel Gerd Sander (dem Vater Julian Sanders) als Kind schenkte, folgendes geschrieben:

„Gott gibt uns die Nüsse, aber er bricht sie nicht auf.“

Dieses Zitat seines Urgroßvaters und seine unterliegende Aufforderung, selbst über Dinge nachzudenken, haben Julian Sander angetrieben, sein Konzept von CONCRETE zu realisieren. Für die Ausstellung hat er Werke ausgesucht von Künstlern wie Barbara Wüllenweber, Andrew Phelps, Sean Hemmerle, Adolf Lazi, Lisette Model, August Sander, Herbert List, Chargesheimer, Aubrey Bodine, Sean Hemmerle, Jory Hull, Claude Tolmer u.A. CONCRETE wird eine Begegnung sein, die den Betrachter dazu auffordert, seinen Standpunkt konkret zu beziehen.

Concrete
Peter Keetman
Nebel Lauf, 1956
Vintage gelatin silver print
17,1 x 23,2 cm
©Estate of Peter Keetman, courtesy of Feroz Galerie
Concrete
Lisette Model
Untitled, ca. 1940
Unique gelatin silver print, printed 1980
101,5 x 79,7 cm
©Estate of Lisette Model, courtesy of Feroz Galerie