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The Geometry of the Moment. Landscapes
© Henri Cartier-Bresson /Magnum Photos
ITALY. Tuscany. Sienna. 1933. "I was visiting the museum and happened to look out of an upstairs window, and saw this empty marketplace, stark in its lack of activity.”

Henri Cartier-Bresson »

The Geometry of the Moment. Landscapes

Die Geometrie des Augenblicks. Landschaften

Exhibition: – 13 May 2012

Kunstmuseum Wolfsburg

Hollerplatz 1
38440 Wolfsburg

+49 (0)5361-26690


www.kunstmuseum-wolfsburg.de

Tue-Sun 11-18

The Geometry of the Moment. Landscapes
© Henri Cartier-Bresson /Magnum Photos
FRANCE. Paris. Place de l'Europe. Gare Saint Lazare. 1932.

Henri Cartier-Bresson. The Geometry of the Moment. Landscapes

September 3, 2011 – May 13, 2012

After exhibitions devoted to Brassaï, Lee Miller and Edward Steichen, the Kunstmuseum Wolfsburg now continues its series with a further pioneering exponent of modern photography. The French photographer Henri Cartier-Bresson (1908–2004) used an ordinary Leica viewfinder camera on his numerous travels around the world which enabled him to select the right detail and capture the decisive moment within seconds. He described his method of attaining precisely composed photographs with the words: “To take a photograph is to align the head, the eye and the heart.”

The exhibition which was made possible through the cooperation with Magnum Photos in Paris features about 100 works selected by the photographer himself. The black-and-white landscape pictures taken between 1933 and 1999 reveal the extent to which Cartier-Bresson’s work was inspired by the fundamentals of Far Eastern philosophy. The selection is supplemented by seven rare lithographs made available by his widow Martine Franck exclusively for this exhibition from her own private collection.



Henri Cartier-Bresson. Die Geometrie des Augenblicks. Landschaften

3. September 2011 - 13. Mai 2012

Mit dieser Ausstellung zeigt das Kunstmuseum Wolfsburg nach Brassaï, Lee Miller und Edward Steichen einen weiteren wegweisenden Exponenten in seiner Reihe großer Fotografen der Moderne. Auf seinen zahlreichen Reisen rund um die Welt arbeitete der 1908 bei Paris geborene Cartier-Bresson mit einer unauffälligen Leica-Sucherkamera, die es ihm erlaubte, innerhalb von Sekundenbruchteilen den richtigen Ausschnitt auszuwählen und den entscheidenden Augenblick festzuhalten. Diese Art, exakt komponierte Fotografien hervorzubringen, beschreibt der Franzose mit den Worten: „Fotografieren bedeutet Verstand, Auge und Herz auf eine Linie zu bringen.“

Die Ausstellung, die in Kooperation mit der Photoagentur Magnum Paris ermöglicht wurde, zeigt rund 100 Exponate, die Cartier-Bresson, der 2004 verstarb, zu Lebzeiten selbst ausgewählt hat. Die schwarz-weißen Landschaftsfotografien, die zwischen 1933 und 1999 entstanden sind, zeigen, wie stark seine fotografische Tätigkeit von den Grundzügen fernöstlicher Philosophien inspiriert war. Ergänzt wird die Auswahl durch sieben seltene Lithografien, die seine Witwe Martine Franck exklusiv aus ihrem Privatbesitz zur Verfügung gestellt hat.