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Paris um 1900 - Retrospektive
Eugène Atget
Coiffeur avenue de l'Observatoire, 1926 (Hairdresser Avenue de l'Observatoire)
Series: Paris pittoresque, 3. Serie
Albumin print, 24 x 18 cm
The Museum of Modern Art, New York. Abbott-Levy Collection. Digital image © 2008 The Museum of Modern Art, NY/Scala, Florenz

Eugène Atget »

Paris um 1900 - Retrospektive

Exhibition: – 25 May 2008

Fotomuseum Winterthur

Grüzenstr. 44+45
8400 Winterthur

+41 (0)52-2341060


www.fotomuseum.ch

Tue-Sun 11am-6pm, Wed 11am-8pm

Paris um 1900 - Retrospektive
Eugène Atget
Cours, 7 rue de Valence, juin 1922 (Courtyard, 7 Rue de Valence, June 1922)
Series: Art dans le vieux Paris
Albumin print, 18 x 24 cm
© Musée Carnavalet - Histoire de Paris, France

Eugène Atget (1857-1927) is one of the greatest photographers of the 20th century. He became famous primarily through his views of the "old Paris", which were coveted by collectors even during his lifetime, and which served numerous painters as sample prints for their work. For a long time known only to a small circle of historians, artists and museum curators, Atget worked tirelessly at capturing with his camera the part of old Paris that was in the process of disappearing: monuments, picturesque corners of the city and hidden courtyards, as well as window displays, shop signs and door knockers, street traders, prostitutes and fairground stalls - and, last but not least, the romantic landscapes of the Parc de Saint-Cloud in the environs of Paris. It was only shortly before his death that his unique status was recognised, and from the 1930s on he became a model and inexhaustible inspiration for photographers as different as Berenice Abbott, Walker Evans, Lee Friedlander, Robert Doisneau, Bernd and Hilla Becher. Thus he had an enduring influence on 20th century photography. Atget, who was often referred to by the naïve painter Henri Rousseau as the "Rousseau of photography" owing to his affinity with the latter's work, soon made his mark on Robert Desnos, Walter Benjamin and the surrealists. This exhibition, compiled from work from the Bibliothèque nationale de France with the curators Sylvie Aubenas / Guillaume Le Gall on the occasion of the anniversary of Atget's 150th birthday and the 80th anniversary of his death, presents an extensive synthesis of his work and lets the old Paris glide before us in wondrous pictures. The exhibition consists of around 350 works. An exhibition by the Bibliothèque nationale de France - Galerie de photographie, with the support of Champagne Louis Roederer Main sponsor of the exhibition: UBS AG Additional support by the French Embassy in Switzerland. Publication: Eugène Atget - Retrospektive. Published at Nicolai Verlag, Bibliothèque nationale de France and Berliner Festspiele. With texts by Sylvie Aubenas, Guillaume Le Gall, Laure Beaumont-Maillet, Clément Chéroux and Olivier Lugon. 288 pages, 284 Duplex illustrations, format 25 x 29,3 cm, hardcover with dust jacket. Price: CHF 59.- Special guided tours through the Eugène Atget exhibition: Personalities from different areas of cultural life will conduct guided tours through the Atget exhibition seen from their own personal perspectives on the following Sundays at 11.30 a.m.: 16 March: Peter Herzog, collector: Atget and his contemporaries 30 March: Hugo Loetscher, writer: Atget from a literary point of view 13 April: Stefan Zweifel, freelance author: Atget - a surrealist against his will 27 April: Martin Heller, cultural entrepreneur: Atget and the city 11 May: Ulrike Meyer Stump, lecturer Zurich University of the Arts: Atget's reception 25 May: Alain Paviot, photo gallery owner, Paris: Les différentes manifestations d'Atget dans le marché Symposium "Interface - Photography between Document and Concept" Monay, 5 May 2008, 9.30 a.m. to 5.30 p.m. www.fotomuseum.ch/EVENTS


Eugène Atget (1857-1927) zählt zu den grössten Fotografen des 20. Jahrhunderts. Berühmt geworden ist er vor allem durch seine Ansichten des "alten Paris", die schon zu seinen Lebzeiten bei Sammlern begehrt waren und vielen Malern als Vorlagen für ihre Werke dienten. Lange nur einem engen Kreis von Historikern, Künstlern und Konservatoren von Museen und Bibliotheken bekannt, hielt Atget in unermüdlicher Arbeit den Teil des alten Paris mit seiner Kamera fest, der im Verschwinden begriffen war: Denkmäler, pittoreske Winkel der Stadt und versteckte Innenhöfe, aber auch Schaufensterauslagen, Ladenschilder und Türklopfer, Strassenhändler, Prostituierte und Jahrmarktsbuden - und nicht zuletzt die romantischen Landschaften des Parc de Saint-Cloud in der Umgebung von Paris. Erst kurz vor seinem Tod erkannte man seinen singulären Rang, verstärkt ab den dreissiger Jahren wurde er zum Vorbild und zur unerschöpflichen Quelle der Inspiration für so unterschiedliche Fotografen wie Berenice Abbott, Walker Evans, Lee Friedlander, Robert Doisneau, Bernd und Hilla Becher. So übte er nachhaltigen Einfluss auf die Fotografie des 20. Jahrhunderts aus und wurde von Robert Desnos, Walter Benjamin und den Surrealisten früh gefeiert. Diese von der Bibliothèque nationale de France und den Kuratoren Sylvie Aubenas / Guillaume Le Gall anlässlich von Eugène Atgets 150. Geburtstag zusammengestellte Ausstellung und das begleitende Buch präsentieren eine umfassende Synthese seines umfangreichen Werks und lassen das alte Paris in wunderbaren Bildern an uns vorbeiziehen. Die Ausstellung umfasst rund 350 Werke. Eine Ausstellung der Bibliothèque nationale de France - Galerie de photographie mit Unterstützung von Champagne Louis Roederer Hauptsponosor: UBS AG Weitere Unterstützung durch die Französische Botschaft. Publikation: Eugène Atget - Retrospektive. Nicolai Verlag, Bibliothèque nationale de France und Berliner Festspiele. Mit Texten von Sylvie Aubenas, Guillaume Le Gall, Laure Beaumont-Maillet, Clément Chéroux und Olivier Lugon. 288 Seiten, rund 280 Duplexabb., Format 25 x 29,3 cm, Hardcover mit Schutzumschlag. Preis: CHF 59.- Spezialführungen zur Ausstellung von Eugène Atget: An den folgenden Sonntagen werden jeweils um 11.30 Uhr Persönlichkeiten aus verschiedenen Bereichen des Kulturlebens aus ihrer persönlichen Perspektive durch die Eugène Atget-Ausstellung führen: 16. März: Peter Herzog, Sammler: Atget und seine Zeitgenossen 30. März: Hugo Loetscher, Schriftsteller: Atget aus der Sicht des Literaten 13. April: Stefan Zweifel, freier Autor: Atget - ein Surrealist wider Willen 27. April: Martin Heller, Kulturunternehmer: Atget und die Stadt 11. Mai: Ulrike Meyer Stump, Dozentin ZHdK: Die Rezeption von Atget 25. Mai: Alain Paviot, Fotogalerist, Paris: Les différentes manifestations d'Atget dans le marché Symposium "Interface - Fotografie zwischen Dokument und Konzept" am Montag, 5. Mai 2008, 09.30-17.30 Uhr Mehr unter: www.fotomuseum.ch/EVENTS