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Black, Brown + White
David Goldblatt
"Intersections: Municipal Officials Martin Klaase, mayor of the Kamiesberg Local Municipality, in the council chamber, Garies, Namaqualand. 28 June 2004".
Courtesy: the artist and the Goodman Gallery Johannesburg

Black, Brown + White

South African Photography

Omar Badsha » David Goldblatt » Pieter Hugo » Thando Mama » Santu Mofokeng » Jo Ractliffe » Berni Searle » Andrew Tshabangu »

Exhibition: – 18 Jun 2006

Kunsthalle Wien

Museumsplatz 1
1070 Wien

+43 (0)1-5218933


www.kunsthallewien.at

Tue-Sun 11-19, Thu 11-21

More than ten years after the end of apartheid, South Africa, the supposed "rainbow nation", is a country still torn by inner conflicts. Critics maintain that the democratic process has led only to a re-coloring of the elites, not to a just division of wealth. The rates of violence and criminality remain high and the Truth and Reconciliation Commission (TRC) has achieved, at most, a superficial reconciliation between enemy camps. Against this background, the exhibition "Black Brown White" searches for clues in pictures. Outstanding South African photo artists of various generations, who see themselves not as political documenters but rather as observers of everyday life, will show thematic series of their works which represent diverse facets of a country between apartheid and new departures – from David Goldblatt’s famous "Kwa Ndebele" series, which treated the compulsory commuting of black workers from the townships to the centre of Pretoria in the days of the passport law, to Omar Badsha’s "Imperial Ghetto", a study of everyday life among the Indian population of the harbor city of Durban. Curators: Gerald Matt, Thomas Mießgang, Jyoti Mistry ________ deutsch __________ Mehr als zehn Jahre nach dem Ende der Apartheid ist Südafrika, die vorgebliche Rainbow Nation, immer noch ein zerrissenes Land. Kritiker behaupten, dass der demokratische Prozess nur zu einer Umfärbung der Eliten geführt habe, nicht aber zu einer gerechteren Verteilung des Wohlstandes. Gewalt und Kriminalität sind unverändert hoch und die Wahrheitskommission (=TRC) hat bestenfalls eine oberflächliche Versöhnung der feindlichen Lager zustandegebracht. Vor diesem Hintergrund versucht die Ausstellung "Black, Brown, White" eine Spurensuche in Bildern. Herausragende südafrikanische Fotokünstler verschiedener Generationen, die sich nicht als politische Dokumentaristen verstehen, sondern als Alltagsbeobachter, zeigen kohärente Serien, in denen jeweils unterschiedliche Facetten des Landes zwischen Apartheid und Neuaufbruch dargestellt werden. Von David Goldblatts berühmter "Kwa Ndebele"-Serie, die das erzwungene Pendeln der schwarzen Arbeitskräfte von den Townships in die Innenstadt von Pretoria im Zeitalter der Passgesetze behandelt, bis zu "Imperial Ghetto" von Omar Badsha, einer Studie des Alltagslebens der indischstämmigen Bevölkerung in der Hafenstadt Durban.

Black, Brown + White
David Goldblatt
"Saturday morning at the Hypermarket: Semi-final of the Miss Lovely Legs Competition"
Courtesy: the artist and the Goodman Gallery Johannesburg
Black, Brown + White
Omar Badsha
"Lovers. Ajmeri Arcade, Grey Street", 1982.
Courtesy: the artist
Black, Brown + White
Pieter Hugo
from the Bereaved Series: "Nyameka J Matiayna".
Courtesy: Hugo, Michael Stevenson Gallery